در روز اربعين

زندگي خارج از رنج با منهاج فردوسيان

گرچه زندگي خارج از رنج نيست اما با منهاج فردوسيان مي‌توان راحت‌تر با مشكلات برخورد كرد


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/11/4 ساعت: ۱۱ توسط:dararbayin :

اساس رساله‌‌ي توضيح المسائل

بسم الله الرحمن الرحيم

سلام عليكم
رساله‌ي توضيح المسائل منهاج فردوسيان كه بر اساس احتياط نگاشته شده است، بر اساس كدام يك از موارد زير است؟
١. فتواها و احتياط‌هاي فقهاء و مجتهدين زنده‌ي اين زمان، كه از طرف كارشناسان اجتهاد و فقه، به عنوان فقهاي واجدالشرائط و مراجع تقليد و بهترين مجتهدين براي رجوع افراد، در مسائل شرعي (ناواضحات و نامسلمات) مشخص شده‌اند، در نظر گرفته مي‌شود؟ (كه با از دنيا رفتن هر كدام از اين فقهاء و مجتهدين، نظراتشان حذف خواهد گرديد و رساله به‌روز خواهد شد)
٢. فتواها واحتياط‌هاي تمام فقهاء و مجتهدين در عصر غيبت استاد حاضر (ارواحنا فداه)، كه به عنوان فقهاي واجدالشرائط و مراجع تقليد و بهترين مجتهدين زمان خودشان براي رجوع افراد، در مسائل شرعي (ناواضحات و نامسلمات) مطرح بوده‌اند، در نظر گرفته مي‌شود؟
٣. فراتر از فتواها و احتياط‌هاي تمام فقهاي واجدالشرائط و مراجع تقليد و بهترين مجتهدين در عصر غيبت استاد حاضر (ارواحنا فداه)، كه براي رجوع افراد در مسائل شرعي (ناواضحات و نامسلمات) مطرح بوده‌اند، در نظر گرفته مي‌شود؟ (منظور از فراتر، بدين گونه است كه اگر تمامي فقهاي واجدالشرائط و مراجع تقليد و بهترين مجتهدين در عصر غيبت استاد حاضر (ارواحنا فداه)، در مسأله‌اي، اما، اگر و شايد مطرح كنند، ما به كلي آن مسأله را ترك مي‌كنيم).
اللهم اسكنا الفردوس الاعلي مع محمد و آل محمد بحق محمد و آل محمد مع اصحاب المنهاج الفردوسيين ان شاءالله الرحمان.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
باسمه تعالي

سلام عليكم
در كتاب «اصول احتياط» كه در حكم مقدمه‌ي مفصلي بر «رساله‌ي توضيح المسائل منهاج فردوسيان» است، به طور كامل به اين سؤال، پاسخ داده شده است؛ اما به طور اجمالي عرض مي‌كنم: مسائل رساله‌ي توضيح المسائل منهاج فردوسيان به نحوي تنظيم شده است كه نظر آيات قرآن، روايات معتبر و فقه شيعي، تأمين گردد.
يعني كسي كه بر طبق فتاواي مندرج در اين رساله‌ي توضيح المسائل عمل كند، به قوي‌ترين احتمال، نظر شارع مقدس را عمل كرده است. البته توجه داشته باشيد كه احتياط در محذورَين ممكن نيست، لذا در چند مسأله‌ي اندك، بايد تقليد كرد.
نكته‌ي ممتاز، اين است كه چون مبناي مسائل در اين رساله، آيات و روايات و فتاواي جمهور فقهاست، با رحلت مجتهد خاص، تغييري در آن ايجاد نمي‌شود و كسي كه به آن عمل مي‌نمايد، با مُردن فلان مرجع تقليد، نيازمند جستجوي مرجع تقليد ديگر نمي‌گردد. به عبارت ديگر، هر گاه كسي به اين رساله عمل كند، به فرض غم‌انگيز، كه تمام مراجع معظم تقليد، يكباره چهره در نقاب خاك بكشند، هيچ تغييري در رويه‌ي او ايجاد نمي‌شود و دچار هيچگونه سردرگمي و تحيري نمي‌گردد. برعكس مقلدين مرجع خاص كه با مُردن او، به جستجوي اعلم بعدي بر مي‌آيند.
اين رساله‌ي توضيح المسائل، براي آزادمرداني تنظيم شده كه «ركن رابع» را بر نمي‌تابند. يعني بعد از «خدا» و «نبي» و «وصي»، سرسپرده‌ي غيرمعصوم نمي‌شوند؛ بلكه نظرات كارشناسان را مي‌گيرند و به نزديك‌ترين نظر به احتياط، عمل مي‌كنند.

موفق باشيد
حاج فردوسي


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/7/20 ساعت: ۰۹ توسط:dararbayin :

انتقاد بر سخت‌نويسي و الف دعايي

به نام بالاسري

سلام حاجي
اي چيزاي كه مي‌نويسيد: بداراد و كناد و از اينا، اينا يني چي؟ يه كم زير سيكل بگيد، شاد مام حاليمون شد. با سايتتون كه حال مي‌كنيم به مولا.
نوكرتيم

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
باسمه تعالي

سلام عليكم
سعي من بر آسان نويسي است ولي چون بيشترِ مطالب، داراي عمق است، موهمِ سخت‌نويسي است. به عبارت ساده، چون اكثر مطالبي كه در جواب‌ها نوشته مي‌شود، عميق است، هر چند تلاش مي‌كنم از كلمات و عبارات ساده، روان و قابل درك عوام استفاده كنم، ولي باز هم انتقال معاني، به دشواري صورت مي‌گيرد.
پس توصيه مي‌شود، هر مطلب را بيش از يك بار و با آرامي و متانت، مطالعه نماييد تا به عمق مطالب رسيده و بهره‌ي كامل برداريد.
در ادبيات فارسي، مقرر است كه هر گاه فعل ماضي، بخواهد تبديل به فعل دعايي شود، قبل از حرف آخرش، الفي افزوده مي‌شود. به اين الف، «الف دعايي» گفته مي‌شود. پس كسي كه بخواهد دقيق بنويسد، بايد فعل ماضي و فعل دعايي‌اش فرق داشته باشد. فعل ماضي، دلالت بر انجام شدن فعل در گذشته دارد، در حالي كه فعل دعايي، دلالت بر تقاضاي انجام شدن فعل در آينده مي‌كند. به اين مثال توجه كنيد:
كسي كه در اينجا درختي بكارد، از ميوه‌اش استفاده كند. (اِخبار از اين كه هر گاه كسي، درختي در اينجا بكارد، از ميوه‌اش استفاده خواهد كرد).
كسي كه در اينجا درختي بكارد، از ميوه‌اش استفاده كناد. (انشاء دعاست به معني اين كه خدايا هر كس در اينجا درختي بكارد، چنان كن كه از ميوه‌اش استفاده نمايد).
مثال ديگر:
هر كس به اين فقير كمك كند، خدايش در روز قيامت، هزار برابر ثواب دهد. (خبر دادن است از اين كه هر كس به اين فقير كمك كند، خداي تعالي در روز قيامت، به او هزار برابر ثواب خواهد داد)
هر كس به اين فقير كمك كند، خدايش در روز قيامت، هزار برابر ثواب دهاد. (دعاست، به اين معني هر كس به اين فقير كمك كند، اميد است و آرزو مي‌كنيم كه خداي تعالي، هزار برابر در قيامت، ثوابش بدهد).

موفق باشيد
حاج فردوسي


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/7/20 ساعت: ۰۹ توسط:dararbayin :

عروسي‌هاي حرام

بسم الله الرحمن الرحيم

سلام عليكم
جايگاه موارد زير را در نظام جامع تربيتي منهاج فردوسيان بيان فرماييد.
١. حضور در عروسي‌‌هايي كه در آن از موسيقي استفاده مي‌شود.
جواب: ممنوع است.
٢. حضور در عروسي‌‌هايي كه در آن از موسيقي استفاده مي‌شود، ولي اصلاً به آن موسيقي توجه نشود.
جواب: خلاف احتياط است.
٣. حضور در عروسي‌‌هايي كه در آن از موسيقي استفاده مي‌شود، ولي تأثيري بر ما نگذارد.
جواب: ممنوع است.
۴. حضور در عروسي‌‌هايي كه در آن از موسيقي استفاده مي‌شود، ولي صداي موسيقي به اتاق محل نشستن ما نرسد.
جواب: اشكال ندارد.
۵. حضور در عروسي‌‌هايي كه از آلات موسيقي استفاده نشود، ولي از وسايلي استفاده شود، كه صداي آلات موسيقي از آن پديد آيد؟
جواب: ممنوع است.
۶. حضور در عروسي‌‌هايي كه در مجلس زنان از موسيقي استفاده مي‌شود ولي در مجلس مردان از موسيقي استفاده نشود و صداي موسيقي زنان هم به مجلس مردان نرسد و بالعكس.
جواب: براي كسي كه موسيقي آن طرف را نشنود، اشكال ندارد.
٧. حضور در عروسي‌‌هايي كه در مجلس زنان از موسيقي استفاده مي‌شود ولي صداي موسيقي مجلس زنان به مجلس مردان برسد و بالعكس.
جواب: ممنوع است.
٨. حضور در عروسي اقوام و نزديكان و دوستان، كه از موسيقي استفاده مي‌شود.
جواب: ممنوع است.
٩. عدم حضور در عروسي‌‌هايي كه از موسيقي استفاده مي‌شود، ولي باعث ناراحتي والدين شود.
جواب: ناراحتي والدين در اين مورد، قابل اعتنا نيست هر چند اگر بتوان به نحوي از ايجاد كدورت ذهني‌شان جلوگيري كرد، بهتر است.
١٠. عدم حضور در عروسي‌‌هايي كه از موسيقي استفاده مي‌شود، ولي باعث ناراحتي اقوام و نزديكان و دوستان شود.
جواب: ناراحتي ارحام در اين مورد، قابل اعتنا نيست هر چند بهتر است به نحوي از آن پيشگيري شود.
١١. حضور براي خوردن وليمه‌ي عروسي در صورتي كه آن لحظه از موسيقي استفاده نشود.
جواب: اشكال ندارد.
١٢. عدم حضور در عروسي‌‌هايي كه از موسيقي استفاده مي‌شود و حضور براي خوردن وليمه‌ي عروسي در مكان‌هاي مقدس مثل مسجد و يا حسينيه.
جواب: حضور در مسجد و هيأت جهت صرف وليمه، اشكال ندارد.
١٣. عدم حضور به علت اينكه احتمال دهد كه استفاده از مكان‌هاي مقدس براي وليمه دادن، به خاطر سوء استفاده و مشروعيت بخشيدن به عروسي‌‌هايي كه از موسيقي استفاده مي‌كنند باشد.
جواب: چنين احتمالي قابل اعتنا نيست. يعني اگر موسيقي را به مسجد و هيأت نياورند، مي‌توانيد از وليمه استفاده كنيد.
١۴. حضور در عروسي‌هاي بدون استفاده‌ي از موسيقي، در صورتي كه زنان و مردان در حياط يك منزل باشند.
جواب: با رعايت حجاب اسلامي، اشكال ندارد.
١۵. حضور در عروسي‌‌هايي كه صداي كف زدن زنان به گوش برسد.
جواب: موافق احتياط نيست.
١۶. حضور در عروسي‌‌هايي كه صداي هلهله و كل كشيدن زنان به گوش برسد.
جواب: خلاف احتياط است.
١٧. حضور در عروسي‌‌هايي كه زنان بدحجاب حضور داشته باشند.
جواب: اگر امكان كنترل چشم و ذهن را نداريد، شركت نكنيد.
١٨. حضور در عروسي‌هاي بدون موسيقي، در صورتي كه زنان آرايش كرده باشند و با مردان در حياط يك منزل باشند.
جواب: اگر امكان كنترل چشم و ذهن را نداريد، شركت نكنيد.
١٩. كمك كردن به اقوام و نزديكان و دوستان مثلاً در پخت و پز، يا كمك نقدي به عروس يا داماد در عروسي‌‌هايي كه داراي موسيقي است.
جواب: كمك مستقيم به موسيقي، ممنوع است ولي اگر يقين نداريد كه كمك شما در حرام، مانند موسيقي مصرف مي‌شود، مي‌توانيد كمك كنيد.
٢٠. حضور در عروسي‌‌هايي كه مردان كف مي‌زنند.
جواب: موافق احتياط نيست.
٢١. حضور در عروسي‌‌هايي كه مردان هلهله كنند و كِل بكشند.
جواب: موافق احتياط نيست.
٢٢. تبريك گفتن به عروس يا داماد كه از اقوام و نزديكان و دوستان باشند، بعد از عدم حضور در آن عروسي، كه در آن از موسيقي استفاده شده است.
جواب: تبريك گفتن، اشكال ندارد؛ بلكه اگر موجب تأليف قلوب باشد، پسنديده است.
٢٣. اگر احتمال دهد كه با حاضرشدن در عروسي‌‌هايي كه يكي از ممنوعات در آن وجود دارد، تأييد آن ممنوع به حساب آيد.
جواب: اگر احتمال تأييد حرام، قوي باشد، مثل حضور يك روحاني برجسته همانند مرجع تقليد و امام جمعه، حضور در آن جلسه، ممنوع است. ولي اگر احتمال، ضعيف باشد، قابل اعتنا نيست.
٢۴. اگر احتمال دهد كه با حاضرنشدن در عروسي‌‌هايي كه يكي از ممنوعات در آن وجود دارد، رد آن به حساب آيد و در دراز مدت اين چنين عروسي‌‌هايي از بين برود.
جواب: حاضر نشدن يك نفر، نمي‌تواند چنين جرياني راه بياندازد ولي اگر متدينين، همصدا شده و در عروسي‌هاي داراي موسيقي شركت نكنند، حركت مباركي است و شايد در پاره‌اي موارد، ضروري باشد.
٢۵. اگر احتمال دهد با تبريك گفتن به عروس و داماد كه از اقوام و نزديكان و دوستان مي‌باشند، در عروسي‌‌هايي كه در آن از ممنوعات الهي استفاده مي‌شود، آن ممنوعات و آن عروسي را تأييد كرده باشد.
جواب: احتياط در اين است كه هنگام تبريك گفتن، از ممنوعاتي مانند موسيقي و شراب، انتقاد لفظي كنيد تا تبريك گرفتن به مناسبت ازدواج، تأييد حرام نباشد.
باتشكر فراوان از سعه‌ي صدرتان.

موفق باشيد
حاج فردوسي



برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/7/20 ساعت: ۰۹ توسط:dararbayin :

فريادهاي كمتر شنيده‌شده

فريادهاي كمتر شنيده‌شده

افكار عمومي ـ چه در داخل ايران و چه در خارج از ايران، آيت الله خامنه‌اي (حفظه الله) را رهبر سياسي مي‌دانند، و اين، موجب در حاشيه قرار گرفتن مواضع درست و ارزشمند غيرسياسي (اعم از مذهبي، اجتماعي، اقتصادي و …) ايشان مي‌شود. در ادامه، به بازنشر ديدگاه‌هاي معظم له در خصوص آئين‌هاي ازدواج مي‌پردازيم.
(به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري): حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در سخنراني‌ها و مناسبت‌هاي مختلف به آسيب‌شناسي مشكلات فراروي جوانان براي ازدواج پرداخته‌اند. ايشان معتقدند موانع «فرهنگي»، بخش قابل توجهي از اين مشكل اجتماعي را به خود اختصاص داده است و جوانان، خانواده‌ها و مسئولان مربوط بايد در جهت رفع اين موانع تلاش كنند. ايشان در آخرين اظهار نظر رسمي درباره‌ اين موضوع در ديدار دانشجويي ماه رمضان امسال فرمودند: «بعضى از تصورات و سنت‌هاى غلط در مورد ازدواج وجود دارد كه اينها دست‌‌وپاگير است، مانع از رواج ازدواج جوان‌ها است؛ اين سنت‌ها را بايد عملاً نقض كرد. شما كه جوانيد، مطالبه‌‌گريد، پرنشاطيد، پيشنهادكننده‌‌ نقض خيلى از عادت‌ها و سنت‌ها هستيد، به نظر من اين سنت‌هاى غلطى را هم كه در زمينه‌‌ى ازدواج وجود دارد، بايستى شماها نقض كنيد.»
جدول و متن زير به هشت مورد از اين سنت‌هاي غلط كه مورد تصريح رهبر انقلاب اسلامي قرار گرفته، مي‌پردازد:
۱. مهريه سنگين
كساني كه مهريه‌ي بالا براي خانمشان قرار مي‌دهند، به جامعه ضرر مي‌زنند. خيلي از دخترها توي خانه مي‌مانند، خيلي از پسرها بي‌زن مي‌مانند، به‌خاطر اين‌كه اين چيزها وقتي در جامعه رسم شد، سنت و عادت شد، به جاي «مَهرُ السّنّه»، به جاي اين‌كه مهر پيغمبر (صلي‌الله‌عليه‌وآله) سنت باشد، وقتي مهر جاهلي سنت شد، اوضاع، اوضاع جاهلي خواهد شد.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۷/۸/۱۱
مهريه‌ي سنگين مال دوران جاهليت است. پيامبر اكرم (صلي‌الله‌عليه‌وآله) آن را منسوخ كرد. پيامبر (صلي‌الله‌عليه‌وآله) از يك خانواده‌ي اعياني است. خانواده‌ي پيغمبر (صلي‌الله‌عليه‌وآله)، تقريباً اعياني‌ترين خانواده‌ي قريش بودند. خود ايشان هم كه رئيس و رهبر اين جامعه است. چه اشكالي داشت دختر به آن خوبي كه بهترين دختران عالم است و خداي متعال او را «سيده النّساء العالمين» قرار داد «مِن الاَوّلينَ و الآخِرين»، با بهترين پسرهاي عالم كه مولاي متقيان است مي‌خواهند ازدواج كنند، مهريه‌ي ايشان زياد باشد؟ چرا ايشان آمدند و اين مهريه‌ي كم را قرار دادند كه اسمش «مَهرُ السُّنَّه» است.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۴/۲/۲۸
مهريه هر چه كمتر باشد، به طبيعت ازدواج نزديكتر است، چون طبيعت ازدواج معامله كه نيست، خريد و فروش كه نيست، اجاره دادن كه نيست، زندگي دو انسان است. اين ارتباطي به مسائل مالي ندارد. ولي شارع مقدس يك مهريه‌اي را معين كرده كه بايد يك چيزي باشد. اما نبايد سنگين باشد. بايستي عادي باشد جوري باشد كه همه بتوانند انجام دهند.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۴/۵/۱۸
بعضي خيال مي‌كنند مهريه‌ي سنگين به حفظ پيوند زناشويي كمك مي‌كند. اين خطاست. اشتباه است. اگر خداي ناكرده اين زن و شوهر نااهل باشند، مهريه‌ي سنگين هيچ معجزه‌اي نمي‌تواند بكند.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۵/۵/۱۱
بعضي از خانواده‌هاي طرف عروس مي‌گويند كه ما مهريه‌ي آن‌قدر بالا نمي‌خواهيم ولي خانواده‌ي داماد براي پز دادن و تفاخر مي‌گويند نه نمي‌شود! چند ميليون يا فلان‌قدر. خب اينها همه دوري از اسلام است. هيچ كس با مهريه‌ي بالا خوشبخت نشد. اين‌هايي كه خيال مي‌كنند اگر مهريه نباشد ازدواج دخترشان متزلزل خواهد شد، ‌ اين‌ها اشتباه مي‌كنند. ازدواج اگر چنان‌چه با محبت بود، ‌ با وضعيت درست بود، بي‌مهريه هم متزلزل نمي‌شود. ولي اگر چنان‌چه بر مبناي خباثت و زرنگي و كلاهبرداري و فريب و اين چيزها بود، مهريه هر چقدر هم كه زياد باشد، مرد بدجنس زورگو، كاري خواهد كرد كه بتواند از زير بار اين مهريه هم فرار كند.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۵/۹/۴
من از مردم سراسر كشور خواهش مي‌كنم كه آن قدر مهريه‌ها را زياد نكنند. اين سنت جاهلي است. اين كاري است كه خدا و رسول (صلي‌الله‌عليه‌وآله) در اين زمان بخصوص، از آن راضي نيستند. نمي‌گوييم حرام است. نمي‌گوييم ازدواج باطل است. اما خلاف سنت پيامبر (صلي‌الله‌عليه‌وآله) و اولاد ايشان و ائمه‌ي هدي (عليهم‌السلام) و بزرگان اسلام است. خلاف روش اين‌هاست و به‌خصوص در زمان ما كه كشور احتياج دارد به اين‌كه همه‌ي كارهاي صحيح، آسان شود، هيچ مصلحت نيست كه بعضي ازدواج‌ها را اين‌طور مشكل كنند.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۳/۹/۲
۲. جهيزيه سنگين
من گمان مي‌كنم اين‌كه در جهيزيه‌ي حضرت زهرا (عليهاالسلام) اين قدر سادگي رعايت شد… اين حد را حفظ كردند. اين يك جنبه‌ي نمادين داشت. براي اين‌كه بين مردم مبنا و پايه‌اي باشد براي عمل به آن، تا دچار اين مشكلاتي كه بر اثر زياده‌روي‌ها پيش مي‌آيد، نشوند.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۷/۴/۱۸
بعضي از خانواده‌هاي عروس، خودشان را اذيت مي‌كنند و به زحمت مي‌اندازند و اگر پول هم ندارند به زحمت پول تهيه مي‌كنند. اگر پول دارند خرج زيادي مي‌كنند، براي اين‌كه يك جهيزيه‌ي مفصل پر زرق و برقي را مثلاً در اختيار دخترشان بگذارند.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۷/۱۲/۲۸
جهيزيه‌ي زياد، هيچ دختري را خوشبخت نمي‌كند و هيچ خانواده‌اي را به آن آرامش و سكون و اعتماد لازم نمي‌رساند. اينها زواياي زندگي است. فضولِ زندگي است و جز دردسر و اسباب زحمت و اسباب مشكل فايده‌اي ندارد.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۵/۹/۱۸
مبادا برويد پول قرض كنيد، جهيزيه درست كنيد. مبادا خودتان را به زحمت بيندازيد. مبادا خانواده‌تان را به زحمت بيندازيد. مبادا خيال كنيد كه دخترتان اگر جهيزيه‌اش كمتر از دختر همسايه و قوم و خويش بود، اين سرشكستگي است.
خطبه‌ي عقد ۱۳۸۱/۳/۲۹
بعضي‌ها سعي مي‌كنند كه براي جهيزيه بزنند روي دست همه‌ي قوم و خويش‌ها و همسايه‌ها و دوست و آشناها كه اين هم غلط است… بايد نگاه كنيد ببينيد كه چه چيزي درست است، چه چيزي حق است آن را انجام بدهيد. چه چيزي حق است؟ يك خانواده‌ي دو نفره يك وسايلي لازم دارند كه يك زندگي ساده‌اي داشته باشند.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۹/۸/۳
انواع و اقسام ريخت و پاش‌ها، زياده‌روي‌ها، كارهاي غلط، جهيزيه‌هاي سنگين. همه‌جور چيزي را حتماً بايد بخرند، بياورند توي جهيزيه بگذارند، كه اقلّاً يك چيز بيشتر از آن دختر خاله‌اش، يا نمي‌دانم خواهرش، يا آن همسايه‌شان يا آن همكلاسي‌شان داشته باشد. اينها از آن غلط‌هاي بسيار موذي و آزاردهنده است، براي خود انسان و براي مردم. خيلي از دخترها نمي‌توانند به خانه‌ي بخت بروند، خيلي از پسرها نمي‌توانند ازدواج كنند، به خاطر همين چيزها. به خاطر همين گرفتاري‌ها. اگر ازدواج آسان بود، اگر مردم آن‌قدر سخت‌گيري نكرده بودند، بعضي‌ها اگر مهريه‌شان سنگين نبود، اگر اين جهيزيه‌هاي جاهلانه نبود و پدر و مادرها به خيال خودشان براي اين‌كه مبادا دل دخترشان بشكند، خودشان را به آب و آتش نمي‌زدند، اين گرفتاري‌ها براي خيلي از خانواده‌ها پيش نمي‌آمد.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۲/۱۰/۲۶
از اول، بعضي‌ها همه‌ي ريز و درشت و لازم و غير لازم را براي دخترشان به عنوان جهيزيه فراهم مي‌كنند كه مبادا از دختر فلاني، از نمي‌دانم دختر عمويش، يا از خواهرش يا از جاريش مثلاً كمتر باشد. اينها درست نيست. اين كارها غلط است. اسباب زحمت شماست. آن هم زحمتي كه هيچ اجري پيش خدا ندارد، مايه‌ي تشكر هم نمي‌شود.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۸/۹/۲
نگذاريد جهيزيه‌ها را سنگين كنند. دخترها نگذارند. عروس‌ها شما نگذاريد. پدر و مادرها هم اگر مي‌خواهند، شما نگذاريد.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۳/۹/۲۳
مادرهاي عروس‌ها در تهيه‌ي جهيزيه دست نگه دارند، خيلي افراط و اسراف نكنند. نگويند حالا مثلاً دخترمان است، دلش مي‌شكند. نه. دخترها خوبند. دخترها نمي‌خواهند. ما بيخود نبايد دل آن‌ها را بكشانيم به اين سمت كه هر چيز قشنگ و لوكس و… حتماً بايد برايش تهيه شود.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۹/۱۱/۱۶
۳. تجملات زياد
تجملات براي يك جامعه، مضر و بد است. آن كساني كه با تجملات مخالفت مي‌كنند، معنايش اين نيست كه از لذت‌ها و خوشي‌هايش بي‌اطلاعند، نه! آن را كاري مضر براي جامعه مي‌دانند. مثل يك دارو يا خوراكي مضر. با تجملات زيادي، جامعه زيان مي‌كند. البته در حد معقول و متداول ايرادي ندارد. اما وقتي كه همين‌طور مرتب پاي رقابت و مسابقه به ميان آمد، اصلاً از حد خودش تجاوز مي‌كند و به جاهاي ديگر مي‌رود.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۰/۴/۲۰
مگر كساني كه با تجمل عروس و داماد مي‌شوند خوشبخت‌ترند؟ چه كسي مي‌تواند چنين چيزي را ادعا كند؟ اين كارها جز اين‌كه يك عده جوان را، يك عده دختر را حسرت به دل كند و زندگي را بر اين‌ها تلخ نمايد، اگر نتوانستند آن‌جور آن‌ها هم عروسي بگيرند تا ابد حسرت به دل بمانند يا اصلاً نتوانند عروسي بگيرند. چيز ديگري نيست… تا آمدند دخترش را بگيرند، چون دستش خالي است، اين دختر بماند توي خانه. اين پسر دانشجو يا كارگر يا كاسب ضعيف، همين‌طور غير متأهل بماند.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۳/۹/۲۳
۴. اسراف
برخي، اسراف مي‌كنند. مي‌ريزند و مي‌پاشند. در اين روزگار كه فقرايي در جامعه هستند، كساني هستند كه اوليات زندگي هم درست در اختيارشان نيست، اين كارها اسراف است، زيادي است، بيخود است. هر كس بكند خلاف است.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۲/۶/۱۱
بعضي از مردم با اين كاري كه مي‌شود با آن ثواب برد، گناه مي‌برند. با اسراف‌هايي كه مي‌كنند، با خلاف‌هايي كه انجام مي‌دهند، با آميختن اين عمل حَسن و حسنه به كارهاي حرامي كه انجام مي‌دهند. حرام همه‌اش هم اين نيست كه محرم و نامحرم و اين چيزها باشد. آنها هم البته حرام است، اما ريخت و پاش زيادي هم حرام است. اسراف حرام است. سوزاندن دل مردمي كه ندارند در مواردي واقعاً حرام است. زياده‌روي كردن، ‌ حرام و حلال كردن براي اين‌كه بتواند جهيزيه‌ي دخترش را فراهم كند، اينها حرام است.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۶/۱۱/۹
بنده راضي نيستم از كساني كه با خرج‌هاي سنگين و با اسراف در امر ازدواج، كار را بر ديگران مشكل مي‌كنند. البته با جشن و شادي و مهماني موافقيم ولي با اسراف مخالفيم.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۴/۵/۲۴
۵. خريد از مكان‌هاي معروف به گراني
اين دختر خانم‌ها كه مي‌خواهند جهيزيه درست كنند، براي خريد اسباب سر عقد و جهيزيه، توي اين دكان‌هاي گران‌قيمت بعضي از جاهاي تهران، آن محلات گران‌قيمت كه معروف است – نمي‌خواهم البته اسم بياورم – من مي‌شناسم كجاهاست كه دكان‌هايش معروف است به جنس گران، اصلاً طرف آنها پا نگذارند. بروند آن جاهايي كه معروف به گراني نيست. اين‌طور نباشد كه داماد بيچاره را دنبالشان راه بيندازند براي خريد عروس و خريد عقد. متأسفانه از اين كارها مي‌كنند.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۲/۳/۱۹
۶. هتل‌ها و سالن‌هاي پرخرج
اين هتل‌ها و سالن‌ها و جشن‌هاي پُرخرج را رها كنيد. ممكن است توي يك سالني هم كسي جشن بگذارد اما ساده، مانعي ندارد. من نمي‌خواهم بگويم حتماً، چون بعضي خانه‌هايشان جا ندارد يا امكاناتش را ندارند ولي اسراف نكنيد.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۳/۱۰/۲۷
عروسي و عقد و شادي چيز خوبي است. حتي پيامبر اكرم (صلي‌الله‌عليه‌وآله) هم براي دختر مكرمه‌ي‌ خودشان مجلس عروسي گرفتند، شادي كردند و مردم شعر خواندند. زن‌ها دست زدند و خوشي كردند. اما نبايد در اين مجلسِ عقد و عروسي و اينها اسراف انجام بگيرد. يكي از اسراف‌ها همين مجالس عقد و عروسي گران‌قيمت است. در هتل‌ها، در اين سالن‌هاي گران‌قيمت مجالس درست مي‌كنند. مبالغ زيادي شيريني و ميوه و خوراكي حرام مي‌شود، از بين مي‌رود، روي زمين ريخته مي‌شود و ضايع مي‌گردد. براي چه؟ براي چشم و هم چشمي!؟ براي عقب نماندن از قافله‌ي اسراف!؟
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۲/۱/۵
عروسي شيرين، آن عروسي‌اي نيست كه توي آن خيلي خرج مي‌شود و اسراف زياد در آن مي‌شود. عروسي شيرين، عروسي صميمانه است. صميمانه كه بود، عروسي شيرين مي‌شود. ولو مختصر باشد. يك اتاق دو اتاق توي خانه، قوم و خويش، دوست و آشنا و رفيق دور هم بنشينند، اين مي‌شود عروسي. اين ميهماني‌هاي مفصل و سالن‌هاي آن‌چناني يا توي هتل‌ها، خرج‌هاي زياد، جنس‌هاي گران براي مهماني، اينها هيچ مناسب نيست. نمي‌گويم ازدواج را باطل مي‌كند، نه! ازدواج درست است. اما اينها محيط جامعه و محيط زندگي را تلخ مي‌كند.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۷/۹/۱۲
مگر سابق كه اين سالن‌ها نبود، اين چيزها نبود، توي دو تا اتاق كوچك جشن مي‌گرفتند، مهمان‌ها مي‌آمدند شيريني مي‌خوردند، ازدواج‌ها بي‌بركت‌تر از امروز بود؟ عزت دخترها مگر كمتر از امروز بود، حالا بايد حتماً بروند توي اين سالن‌هاي بزرگ. عيبي ندارد، من مخالفتي نمي‌كنم با اين سالن‌ها. من با «تشريفات» مخالفم. حالا بعضي مي‌روند توي هتل، از آن كارهاي غلط است كه لزومي ندارد.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۶/۷/۳۰
بعضي خيال مي‌كنند كه تشريفات و توي هتلِ چنين و چنان رفتن، سالن‌هاي گران گرفتن، خرج‌هاي زيادي كردن، ‌ عزت و شرف و سربلندي دختر و پسر را زياد مي‌كند. نخير عزت و شرف و سربلندي دختر و پسر به انسانيت و تقوا و پاكدامني و بلندنظري آن‌هاست، نه به اين چيزها…
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۵/۵/۱۱
۷. لباس عروس گران‌قيمت
بعضي‌ها لباس عروس گران‌قيمت مي‌خرند. نه! چه لزومي دارد. حالا لباس عروس مي‌خواهند، بعضي‌ها لباس عروس را مي‌روند كرايه مي‌كنند. چه مانعي دارد؟ ننگ دارد؟ نه! چه ننگي؟ چه مانعي دارد؟ بعضي‌ها اين را ننگ مي‌دانند. ننگ اين است كه انسان يك پول گزافي بدهد، يك چيزي بخرد كه يك بار آن را مصرف كند، بعد بيندازد دور. يك بار مصرف! آن هم با اين وضعي كه بعضي مردم دارند.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۴/۱۰/۴
۸. به رخ كشيدن ثروت‌ها
اگر چنان‌چه در ازدواج بحث ماديات عمده شد، اين معامله‌ي عاطفي و روحي و انساني تبديل خواهد شد به معامله‌ي مادي. اين معامله‌هاي گران، اين جهيزيه‌هاي سنگين، اين چشم و هم‌چشمي‌ها و اين به رخ كشيدن ثروت‌ها و پول‌ها – كه برخي از افراد غافل و بي‌خبر مي‌كنند – ازدواج را در واقع خراب مي‌كنند. لذاست كه در شرع مقدس مستحب است مهريه كم گرفته شود كه «مَهرُ السّنّه» مورد نظر است.
خطبه‌ي عقد ۱۳۷۷/۱۲/۱۳
* ازدواج را آسان كنيد
من به همه‌ي مردم در سراسر كشور توصيه مي‌كنم كه ازدواج‌ها را آسان كنند. بعضي‌ها ازدواج را مشكل مي‌كنند. مهريه‌هاي گران و جهيزيه‌هاي سنگين ازدواج را مشكل مي‌كند… خانواده‌ي پسرها توقع جهيزيه‌هاي سنگين بكنند. خانواده‌ي دخترها براي چشم هم‌چشمي ديگران جهيزيه‌ها را و تشريفات را و مجالس عقد و عروسي را رنگين‌تر بكنند. چرا؟ اثر اين را مي‌دانيد چيست؟ اثر اين كارها اين است كه دخترها و پسرها بدون ازدواج در خانه‌ها مي‌مانند، كسي جرئت نمي‌كند به ازدواج نزديك شود. خطبه‌ي عقد ۱۳۷۳/۹/۲


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/7/20 ساعت: ۰۹ توسط:dararbayin :

روزه‌ي دحو الارض فراموش نشود

فردا، چهارشنبه، ۱۸ شهريور ماه ۱۳۹۴، مصادف با بيست و پنجم ذي‌قعده الحرام است. اين روز، موسوم به روز «دحو الارض» مي‌باشد. روز دحو الارض بر طبق روايات معتبر، روزي است كه آب‌هايي كه تمام سطح كره‌ي زمين را فرا گرفته بود، شروع به فرو رفتن در زمين كرد و جايگاه كنوني كعبه، كه در آغاز آفرينش، بلندترين نقطه‌ي زمين بوده، سر از آب بيرون آورد. سپس نقاط مختلف كره‌ي زمين، از زير آب، بيرون آمد و خشكي‌ها و قاره‌ها ساخته شد.
يكي از اعمال مهم اين روز، روزه گرفتن است كه از چهار روز ممتاز سال براي روزه‌ي مستحبي محسوب مي‌شود. شايسته است اصحاب منهاج فردوسيان (ايدهم الله تعالي) فردا را روزه بگيرند.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/7/20 ساعت: ۰۹ توسط:dararbayin :

انتقاد از مجريان ازدواج موقت

باسلام و آرزوي موفقيت براي شما

در چند سال اخير فردي در تهران به نام … كه روحاني هم هست، اقدام به واسطه‌گري براي ازدواج موقت به صورت ماهيانه و ساعتي مي‌كند. همه كارهايش حتي خواندن عقد هم به صورت تلفني است. ۶۰ هزار تومان براي ثبت نام از مرد مي‌گيرد و موقع خواندن عقد تلفني هم ۵۰ هزار تومان از مرد مي‌گيرد، احتمالاً مبلغي هم از خانم‌ها مي‌گيرد.
براي عقد ماهيانه، شرايط خانم‌ها اين است كه فقط ماهي ۸ بار، هر بار ۲ ساعت فقط ملاقات بايد صورت بگيرد. مهريه‌ها هم از ۷۰۰ و ۸۰۰ تومان به بالا است. براي ساعتي‌ها هم ۶۰ و ۷۰ هزار تومان براي يك ساعت است.
آيا كار ايشان كه بدون رعايت مجوزات قانوني و قوانين بهداشت و … است صحيح است؟
آيا اين مبلغ كه براي واسطه‌گري مي‌گيرند منصفانه است؟
مبلغ مهريه‌هاي تعيين شده برخلاف فلسفه‌ي ازدواج موقت است كه خصوصاً براي كساني است كه توانايي مالي ازدواج دائم را ندارند نه براي كساني كه تمكن مالي خوبي دارند.
آيا ازدواج‌هاي ساعتي زنان يائسه كه در روز با چند نفر مي‌توانند ازدواج كنند، از نظر بهداشتي و شرعي صحيح است؟ 
هيچ نهادي بر كار ايشان نظارت ندارد؟
اين روش هم از سوي او، هم از سوي زنان، يك تجارت و سوء استفاده از قوانين اسلام نيست؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
باسمه تعالي

سلام عليكم
بحث ازدواج موقت، چند ضلع دارد كه اگر به خوبي تبيين نشود، موجب بدفهمي آن خواهد شد. به صورت خلاصه، به اين اضلاع مي‌پردازم و شما را براي آشنايي با اسناد و مدارك اين نوشتار، به كتاب‌هاي مفصل فقهي و حديثي معتبر شيعي ارجاع مي‌دهم.
ضلع اول: دعواي شيعه و عامه است بر سر اين كه آيا ازدواج موقت، ازدواج است يا زنا. عامه بعد از نهي خليفه‌ي دوم، معتقد شده‌اند كه ازدواج موقت، زنا محسوب مي‌شود. حتي در نزد برخي فرقه‌هاي اسلامي، به خاطر مسائل سياسي، بدتر از زنا شمرده مي‌شود! در جاي خود، ثابت شده است كه ازدواج موقت، سنت استاد اعظم (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) است و نهي خليفه، اثري در حرام كردن آن ندارد. نهايت همراهي‌اي كه مي‌توان نمود، اين است كه بگوييم هر گاه رهبر جامعه‌ي اسلامي، با استفاده از اختياراتي كه دارد، عملي را ممنوع كند؛ آن ممنوعيت، محترم است و جامعه بايد مراعات نمايد، ولي بايد توجه داشت كه اين دست ممنوعيت‌ها، محدود به زمان زمامداري خود آن شخص است و نبايد تا روز قيامت، پايدار بماند.
ضلع دوم: خيانت به همسر دائم است. برخي معتقدند اگر مرد متأهل، اقدام به ازدواج موقت كند، به همسر دائمش خيانت كرده است. اين نظريه‌ي فمينيستي، سندي در تعاليم اسلامي ندارد. البته در قرآن كريم، آمده است كه مرد، بين همسرانش به عدالت رفتار كند و يك طرف را بلاتكليف نگذارد، ولي خيانت شمرده نشده است.
ضلع سوم: مسائل بهداشتي است. برخي مخالفين، ازدواج موقت را عاملي براي شيوع بيماري‌هاي مقاربتي و مسري مي‌دانند. اين بحث،‌ از حيطه‌ي تخصص بنده خارج است و نمي‌توانم در آن نظر بدهم، ولي گويا با وسائل بهداشتي خاص، بتوان جلو انتقال بيماري‌هاي مسري به طرف مقابل را گرفت.
ضلع چهارم: حلاليت فرزند است. عامه، به پيروي از حكم خليفه‌ي ثاني، فرزندي كه از ازدواج موقت حاصل مي‌شود را حرام‌زاده مي‌پندارند ولي بر طبق فقه آل محمد (عليهم‌السلام) چنين فرزندي، حلال‌زاده است و تمام احكام فرزند همانند محرميت و ارث را دارد.
ضلع پنجم: سرنوشت عاطفي فرزند است. برخي مخالفين، فرزندي كه ثمره‌ي ازدواج موقت باشد را همانند فرزند طلاق مي‌شمارند، زيرا معمولاً زماني به دنيا مي‌آيد يا به مرحله‌ي تكامل عقلي و عاطفي مي‌رسد كه يكي از والدين ـ و بيشتر پدر ـ در كنارش نيست. اين اشكال را نيز مي‌توان با استفاده از وسائل و داروهاي پيشگيري از انعقاد نطفه، برطرف نمود.
ضلع ششم: ميزان مهريه است. در تعاليم اسلامي، براي ميزان مهريه،‌ هيچ محدوديتي نيامده است و به توافق طرفين و استطاعت مالي مرد بستگي دارد.
ضلع هفتم: مدت عقد موقت است. بر سر اين كه مدت عقد موقت، از چه حد اقل و حد اكثري برخوردار باشد، در بين علما اختلاف است ولي راه احتياط، اين است كه از زمان يك بار بهره‌وري جنسي كمتر نباشد و از ادامه‌ي عمر طبيعي انسان، بيشتر نباشد. به عبارت ساده، در عقد موقت، حد اقل از نيم ساعت و يك ساعت، كمتر نباشد و براي مردِ مثلاً چهل ساله، از چهل سال و پنجاه سال، بيشتر نباشد؛ زيرا عمر طبيعي در اين زمان، بيش از هشتاد سال و نود سال نيست.
ضلع هشتم: شرايط عقد موقت است. در ازدواج موقت، همانند ازدواج دائم، هر شرطي كه بر خلاف كتاب خدا و سنت پيامبر خدا نباشد، و در نزد عقلا، محترم شمرده شود، محترم و لازم الاجراست. هر گاه زن قبل از عقد موقت، شرط عدم دخول كرده باشد و مرد نيز بپذيرد، حق دخول ندارد و بايد به مادون الفرج بسنده كند. ولي اگر بعداً، زن از شرط خودش برگشت، مي‌تواند دخول هم داشته باشد. در برخي شروط همانند حق خوابيدن در هر چهار شب، يك‌بار يا شرط ارث و نفقه، بايد راه صلح را پيش گيرند كه مسائل كاملش را در رساله‌ي توضيح المسائل منهاج فردوسيان، به تفصيل بيان كرده‌ايم.
ضلع نهم: فرق ازدواج موقت با روسپيگري است. مخالفين ازدواج موقت، بسيار مي‌كوشند تا ازدواج موقت را براي زنان، همانند روسپيگري و فاحشه‌گري بشمارند. اين مقايسه، غير شرعي است و بي‌احترامي به قوانين اسلام عزيز محسوب مي‌شود. كساني كه ازدواج موقت را از اين جهت زير سؤال مي‌برند، يا شناخت كافي از اسلام ندارند، يا تسليم احكام الهي نيستند، و يا اصلاً مسلمان نيستند. حدود و شرايطي كه در ازدواج موقت هست، آن را به روشني از فحشاء جدا مي‌سازد. مثلاً نگهداري عدّه در ازدواج موقت، به اين معني كه بعد از جدا شدن از شوهر موقت، بايد به مدت دو بار حيض ديدن كامل از ازدواج با شوهر جديد، خودداري كند. در حالي كه در روسپيگري، چنين محدوديتي مراعات نمي‌شود و زن فاحشه، هر شب در بستر يك مرد مي‌خوابد.
يا اين كه در ازدواج موقت، اجازه‌ي پدر يا پدربزرگ پدري براي دختران باكره لازم است ولي فاحشات، چنين قيدي را مراعات نمي‌كنند.
يا اين كه در ازدواج موقت، بايد صيغه‌ي ازدواج به عربي صحيح و به قصد انشاء، خوانده شود در حالي كه در زنا، چنين مطلبي رعايت نمي‌شود.
يا اين كه زني مي‌تواند ازدواج موقت كند كه شوهر دائم يا موقت نداشته باشد، در صورتي كه برخي روسپي‌ها، شوهر دارد هستند.
ضلع دهم: محور در ازدواج موقت است. بر سر اين كه محور در ازدواج موقت، مسائل جنسي است يا مسائل عاطفي يا مسائل مالي و حمايتي، بحث‌هاي مفصلي بين طرفداران و مخالفان، در جريان است. آنچه از اسم آن (متعه) و روح حاكم بر آن استفاده مي‌شود،‌ اين است كه اصل و محور در ازدواج موقت، تأمين اغراض جنسي است، برعكس ازدواج دائم كه بعد از مدتي، مسائل عاطفي و داشتن فرزند، به محور اصلي آن تبديل مي‌شود.
ضلع يازدهم: بحث واسطه‌گري در ازدواج موقت است. وساطت در ازدواج، مورد سفارش استادان معظم منهاج فردوسيان (عليهم‌السلام) است، بر عكس وساطت در زنا و لواط كه بنا به بعضي روايات، از گناهان كبيره شمرده شده و با نام «قيادت» شناخته مي‌شود. پس اگر ازدواج موقت را ازدواج بدانيم نه زنا، بايد واسطه‌گري در اين امر را نيز حلال و پرخير و بركت بشماريم.
بعد از اين مقدمات كوتاه، به جواب سؤالات شما مي‌پردازيم. ان شاء الله
سؤال: آيا كار ايشان كه بدون رعايت مجوزات قانوني و قوانين بهداشت و … است صحيح است؟
جواب: روحاني محترمي كه نام برده‌ايد، استاد حوزه و دانشگاه است يعني هم براي طلاب علوم ديني تدريس مي‌كند و هم براي دانشجويان؛ و دفترخانه‌ي رسمي ازدواج و طلاق دارد، پس هم مجوز شرعي را مي‌شناسد و هم مجوز قانوني دارد. اما مسائل بهداشتي، ربطي به عاقد و واسطه ندارد و طرفين ازدواج، بايد مراعات كنند.
سؤال: آيا اين مبلغ كه براي واسطه‌گري مي‌گيرند منصفانه است؟
جواب: از صحت مبالغي كه نوشته‌ايد، خبر ندارم ولي بر فرض مذكور، اگر چنين مبالغي دريافت مي‌كند، منصفانه نيست، هر چند حلال است و اشكال شرعي ندارد.
سؤال: مبلغ مهريه‌هاي تعيين شده برخلاف فلسفه‌ي ازدواج موقت است كه خصوصاً براي كساني است كه توانايي مالي ازدواج دائم را ندارند نه براي كساني كه تمكن مالي خوبي دارند.
جواب: اين كه فلسفه‌ي تشريع ازدواج موقت، براي فقراست نه اغنياء، حرف بدون سندي است. در هيچ كدام از آيات و روايات كه منبع دين محسوب مي‌شوند، چنين چيزي نيامده كه ازدواج موقت، براي فقرا وضع شده است نه براي ثروتمندان. پس شايسته است از فلسفه‌تراشي براي احكام الهي، پرهيز كنيد، همچنان كه شايسته است واسطه‌ها و عاقدين محترم، در دريافت حق وساطت و قرائت خطبه، انصاف را مراعات كنند.
سؤال: آيا ازدواج‌هاي ساعتي زنان يائسه كه در روز با چند نفر مي‌توانند ازدواج كنند، از نظر بهداشتي و شرعي صحيح است؟
جواب: از نظر فقه آل محمد (عليهم‌السلام) ـ كه خداوند ما و شما را از معتقدين و عاملين به آن قرار دهد ـ زن يائسه، عدّه ندارد، يعني لازم نيست مدتي بعد از جدا شدن از شوهر اول، براي ازدواج با شوهر دوم، صبر كند. لذا مي‌تواند هر ساعت، به عقد يك نفر در آيد. اما اين كه اين كار، از لحاظ بهداشتي، خطرناك است يا راهي براي از بين بردن يا كاستن خطراتش هست، خارج از تخصص بنده است و پزشكان محترم، بايد اظهار نظر نمايند.
سؤال: هيچ نهادي بر كار ايشان نظارت ندارد؟
جواب: عرض شد كه بر طبق تحقيق بنده، روحاني نامبرده، تمام مجوزهاي قانوني را داراست، لذا نهادهاي ذي‌ربط بر كار ايشان نظارت خواهند داشت. و الله اعلم
سؤال: اين روش، هم از سوي او، هم از سوي زنان، يك تجارت و سوء استفاده از قوانين اسلام نيست؟
جواب: بهتر است كسب درآمد از راه‌هايي كه منع شرعي و قانوني ندارد را «اشتغال‌زايي» بناميد تا «سوء استفاده از قوانين اسلام». وقتي معرفي مرد و زن به يكديگر براي ازدواج، حلال و داراي ثواب است و كسب درآمد از آن نيز حلال است، چرا اين چشمه از درآمدزايي را بر روي جامعه مي‌بنديد و نام «سوء استفاده» بر آن مي‌نهيد؟!
وقتي اسلام عزيز، قرض دادن پول به شرط زيادي را حرام مي‌شمارد، ولي مستحب مي‌داند كسي كه پولي قرض كرده، از نزد خودش، با مقداري اضافي به صاحب مال بدهد، چرا بايد جلو اين خير را بگيريم؟!
وقتي اسلام عزيز، اين كه زن، بدون هيچ قيد و بندي، بدنش را براي استمتاع جنسي در اختيار مردي قرار دهد، گناه كبيره مي‌شمارد، و درآمدش را حرام مي‌داند، ولي وقتي با شرايط و حدود خاصي باشد، اين كار را جايز مي‌داند و درآمدش را حلال مي‌شمارد، چرا بايد جلو اين راه كسب حلال را ببنديم؟!
توجه داشته باشيد كه برخي تنگ‌نظري‌ها، نتيجه‌اي جز فساد جامعه و تباهي مردم ندارد. بستن راه حلال، مساوي با باز شدن راه حرام است. غريزه را نمي‌توان تعطيل كرد و راه اطفاء آن را نيز نمي‌توان مسدود نمود، پس اجازه بدهيد از همان مسيرهاي حلال و شرعي و نوراني‌اي كه خداي تعالي قرار داده، انجام پذيرد.
در پايان عرض مي‌كنم، بر طبق روايت معتبر، امام صادق (عليه‌السلام)، فرمودند: ايمان مرد، كامل نمي‌شود مگر اين كه ازدواج موقت بجا آورد. يعني تا زماني كه به صورت عملي انجام ندهيد، احتمال افتادن در حكم شيطاني كسي كه آن را ممنوع اعلام كرد، وجود دارد.

موفق باشيد
حاج فردوسي


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1396/7/20 ساعت: ۰۹ توسط:dararbayin :